En generation på väg att omfamna tekniken – men inte utan frågor

För bara några år sedan var artificiell intelligens något avlägset och obekant för gymnasieelever. När jag höll mina första workshops om AI visste få vad AI egentligen var, och ännu färre hade använt tekniken, i alla fall till deras kännedom. Då var AI mest ett mystiskt fenomen, något som kanske fanns i science fiction-filmer som få av dem ens hade sett – Terminator och Skynet var referenser som föll platt. Men mycket har hänt sedan dess.

Nyligen intervjuade jag 145 niondeklassare på en mässa för att förstå deras syn på AI, och resultaten visade en spännande förändring. Dagens elever har snabbt integrerat AI i sina liv, framför allt i skolan. Hela 63 % av eleverna hade en positiv inställning till AI, och den främsta anledningen var att tekniken underlättar skolarbetet. Det här är en generation som börjar se AI som ett praktiskt verktyg snarare än en abstrakt hotbild.

En generation med praktisk inställning – men också oro

De positiva eleverna lyfte fram fördelarna med AI, såsom hjälp med skolarbete (63 %), samhällsnytta (14 %) och informationshämtning (9 %). AI var för dem något “coolt” och ett stöd i vardagen. Samtidigt fanns det en betydande andel, 37 %, som var mer skeptiska. Bland de negativa åsikterna dominerade rädslan för att AI skulle ta deras framtida jobb (28 %) och tanken att AI är “läskigt” eller “opersonligt”. Den gamla farhågan om AI som tar över världen levde fortfarande kvar hos en del, men det är inte det som främst bekymrar denna generation.

Det kanske mest anmärkningsvärda var vad som inte nämndes: personlig integritet. Ingen av de 145 eleverna tog själva upp övervakning som ett problem. En elev kom nära ämnet, men slog bort det med en kommentar som tydligt speglar en bredare trend: “Jag bryr mig inte.” För Gen Z handlar det inte om integritet utan om personalisering och individanpassning.

AI i skolan – en gamechanger med utmaningar

En tydlig förändring är hur snabbt eleverna har börjat använda AI i skolan. Nästan alla jag pratade med nämnde att de använder AI för att underlätta skolarbetet, från att brainstorma idéer till att snabbt skriva färdiga texter. Men här ligger också en stor utmaning: många elever använder AI på ett sätt som kan skada deras lärande. Det finns en skillnad mellan att använda AI för att generera idéer och att helt enkelt låta en chatbot göra hela uppgiften åt dem.

I min erfarenhet är det pojkar som oftare använder AI på sätt som kan klassas som fusk, medan flickor, delvis på grund av ett lågt tekniskt självförtroende, oftare undviker tekniken helt. Detta belyser en större problematik: flickor har länge fått höra att teknik inte är för dem, och det påverkar deras vilja att utforska AI på djupet.

Begränsad förståelse – och ett behov av AI-kunskap

Trots att AI används flitigt är det tydligt att förståelsen för tekniken är begränsad. För de flesta gymnasieelever är AI synonymt med ChatGPT eller Snap AI. Få vet hur AI egentligen fungerar, och få kan använda det på ett strategiskt sätt, som att formulera effektiva prompts. Det är också sällan de förstår AI:s roll i det bredare ekonomiska och politiska landskapet. När de uttrycker oro för att AI kan “ta över världen” eller ta människors jobb handlar det sällan om företagens makt eller ekonomiska system, utan om en abstrakt föreställd “AI-entitet.”

Vad säger det om Gen Z?

Gen Z:s syn på AI är pragmatisk, nyfiken men också präglad av oro. De ser AI som ett verktyg för att underlätta i vardagen, men saknar ofta de verktyg och den vägledning som behövs för att navigera dess risker och möjligheter. De är en generation som stressar över jobb och framtid, men inte nödvändigtvis över integritet. Kombinera Gen Z:s generella oro för framtidens arbetsmarknad med rädslan för att AI kommer ta över alla jobb, och resultatet blir en grupp gymnasieelever som känner sig både stressade och omotiverade inför sin framtid.

Framtiden för AI i deras händer kräver att vi i skolan och samhället tar vårt ansvar – att utbilda gymnasieelever om tekniken, inte bara som användare utan som kritiska tänkare. För om någon generation har potential att forma AI till en kraft för gott, så är det Gen Z.

Behöver er skola hjälp med att introducera AI till antingen lärare eller elever? Boka en föreläsning med Gen Z Consulting!

AI för gymnasieelever
AI i gymnasiskolor – samtal med Uppsala Universitet under Almedalen 2024