Nästan hälften av Gen Z använder TikTok och Instagram istället för Google för att hitta information
För äldre generationer är Google det självklara valet när vi söker efter information. Oavsett om det gäller lokala restaurangtips, svar på hur man installerar en ny diskmaskin eller vad den där skådespelerskan heter från filmen man tittar på. Google har under en lång tid krossat alla andra sökmotortjänsters konkurrens. Nu har intern data från Google visat att Generation Z skapat sina egna beteendemönster för informationssökning.
Nästan 40 % av Gen Z föredrar att använda TikTok och Instagram för informationssökning.
TikToks format förändrar hur unga människor gör internetsökningar, och Google arbetar för att hänga med. Google planerar att ändra funktioner i Search och Maps för att försöka locka en yngre publik, inklusive möjligheten för en användare att panorera sin kamera över ett område och omedelbart få insikter om flera objekt i en bredare scen.
TikTok, som är den snabbast växande sociala medieappen, utgör ett hot mot inte bara Google Search utan även mot YouTube. Att unga använder Youtube istället för Google Search har varit känt sedan tidigare. Vissa kallar till och med tjänsten för “Googletube”. Att unga numera går över till rena sociala medieplattformar för att hitta vilket fik de ska till eller var man kan köpa örhängen med kattformer är ännu ett steg från äldre generations vanor.
Många företag och organisationer har ställt sig frågan om det verkligen är värt att skapa ett TikTok-konto. Om tid och intresse inte finns kommer kontot förmodligen ändå bara leda till slösade resurser. Nu blir det dock tydligt att ett TikTok-konto är vitalt för att nå den yngre generationen, oavsett vilken typ av företag man jobbar med.